Relacja z Pielgrzymki Włochy Północne 20-29.09.2023 r.

Gdy za oknem sypie śnieg a zima w Polsce zadomawia się na dobre, odrobinę ciepła przynoszą wspomnienia z Pielgrzymki do Włoch Północnych. Trasa pielgrzymki obejmowała miasta i sanktuaria położone po południowej stronie Alp włoskich, zawierając się w obszarze między Trydentem na północy, Turynem na zachodzie, Florencją za Apeninami na południu oraz Rimini i Rawenną na wschodzie. Podróż w dniach od 20 do 29 września 2023 była dosyć intensywna. Dniem pozwalającym na lekkie wytchnienie był pobyt nad Adriatykiem w San Mauro a Mare. Ale zacznijmy od początku ...

Pierwszego dnia, po Mszy św. w Parafii św. Rodziny w Puławach, wyruszyliśmy do Czech, do hotelu w okolicach Znojmo. Nazajutrz, w drodze przez Austrię, wstąpiliśmy do Sankt Florian, do imponującego Klasztoru Kanoników Regularnych, wzniesionego nad grobem św. Floriana; w miejscu pochówku pierwszych chrześcijan z III i IV w. po Chrystusie. Po Mszy św. w Marienkapelle zaczęliśmy zwiedzać kompleks. Klasztor szczyci się imponującą barokową Salą Cesarską, Bilioteką, w tutejszej Bazylice grywał na organach słynny XIX w. kompozytor Anton Brukner. Jego szczątki spoczywają w krypcie. Bogactwo wnętrza przetrwało nieniepokojone zniszczeniami ostatniej wojny. Pod wieczór przekraczając przełęcz Brennero dotarliśmy do Włoch, do gościnnego Hotelu Chrys, w mieście Bolzano, stolicy historycznego Tyrolu Południowego, przyłączonego do Włoch po I wojnie światowej.

22 września rano, po spokojnej nocy w deszczowym Bolzano, wyruszyliśmy wzdłuż doliny Adygi do Trento. Trydent - to stolica regionu Włoch Trydent - Górna Adyga. Zaciągnięte nad Alpami chmury i niewielki deszcz nie przeszkadzały nam zbytnio w zwiedzaniu. Po Mszy św. przy ołtarzu Świętych Męczenników z IV w.: Sisinnio, Martirio i Alessandro, w romańsko-gotyckiej Katedrze św. Wigiliusza, obejrzeliśmy miejsca związane z Soborem Trydenckim 1545-1563: wnętrza samej Katedry, Bazylikę Santa Maria Maggiore - miejca trzeciej fazy obrad Soboru, oraz Zamek Dobrej Rady - siedzibę Książąt Biskupów Trydentu XIII-XVIII w. Wnętrza ufortyfikowanej renesansowo-barokowej rezydencji biskupiej, zadziwiły nas rozmachem i wiekową elegancją. Po krótkiej podróży do Sirmione - urokliwego miasteczka położonego w Lombardii, nad Jeziorem Garda, czekał nas spacer do Zamku Scalighierich i rejs wokół półwyspu. Popołudniowe niebo nieco się przejaśniło, poprawiając wszystkim humory. Na wieczór dotarliśmy do hotelu w Salice Terme.

23 września (w sobotę), po śniadaniu, po niedługiej podróży autokarem dotarliśmy do parkingu przy Kartuzji nieopodal Certosa di Pavia. Kartuzja - ogromne opactwo kartuzów wzniesione w XIV w., z myślą o stworzeniu rodzinnego panteonu rodu Viscontich, dzisiaj zamieszkują nieliczni cystersi. Położone w połowie drogi z Mediolanu do Pawii, składa się Bazyliki MB Łaskawej oraz rozległej części klasztornej. Pełna tajemniczości perła architektury renesansowej, stojąca samotnie na równinie pośród pól ryżowych, zdaje się nie pasować do współczesności. Po Mszy św. wyruszliśmy w stronę Mediolanu. Stolica Lombardii okazała sie zupełnym przeciwieństw Kartuzji. Pełne autokarów, turystów i mieszkańców ulice obmyły przejściowe opady deszczu. Tłumy schroniły się bramach Castello Sforzesco, w Gallerii Vittorio Emanuele, pod parasolami na Placu i w samej Katedrze. W krypcie Katedry znajduje się grób biskupa św. Karola Boromeusza - uczestnika Soboru Trydenckiego i bohaterskiego kapłana podczas epidemii i klęsk głodu w Mediolanie. Po intensywnym zwiedzaniu przyszła pora powrotu. Tym razem kolację przygotowały dla nas Siostry Różańca Świętego w Oasi della Pace w Rivanazzano. Po gościnnym przyjęciu, odśpiewaniu Apelu Jasnogórskiego wyruszyliśmy w drogę do hotelu.

24 września 2023 r. (w niedzielę) czekała nas wizyta w Piemoncie, dokładnie w Sacra di San Michele - wiekowym Sanktuarium św. Michała Archanioła, wzniesionym na Monte Pirchiriano 962 m n.p.m oraz w Turynie - stolicy regionu. Ciekawostką jest ułożenie ważnych sanktuariów św. Michała Archanioła w jednej "Linii Świętego Michała Archanioła". Sacra di San Michele leży dokładnie w odległości 1000 km od Saint Michel we Francji oraz 1000 km od Groty na Monte Sant' Angelo. Ze szczytu Monte Pirchiriano roztacza się rozległa panorama Alp. W Turynie nasz pobyt rozpoczęła Msza św. w Kościele św. Franciszka Salezego. Stąd śladami św. Jana Bosco - założyciela salezjanów i opiekuna młodzieży, zwiedziliśmy Kaplicę Pinardi - pierwsze oratorium, Bazylikę MB Wspomożycielki Wiernych, grób św. Don Bosco, Ogrody Królewskie, dziedzińce Pałacu Królewskiego, Katedrę, Kaplicę Całunu Turyńskiego, Kościół San Lorenzo - dzieło Guarino Guarini, dziedziniec Muzeum Egipskiego, Palazzo Carignano. Na koniec czekał nas powrót do Salice Terme.

25 września (w poniedziałek) czekało nas zwiedzanie dwu miast w regionie Emilia Romagna: Parmy i Bolonii, które przybliżyła nam nasza Rodaczka Pani Katarzyna. Spacer po Parmie rozpoczęliśmy od nabrzeża rzeki Parmy, przechodząc przez dziedziniec Palazzo della Pilotta - mieszczącego obecnie muzea i kierując się na Piazza Duomo. Parma należy do włoskich miast, gdzie przy jednym placu konentrują się trzy budowle: Katedra, Baptysterium i Dzwonnica. Wnętrze XI-wiecznej Katedry w Parmie wypełniają renesansowe freski, szczególnie zwraca uwagę fresk w kopule "Wniebowzięcie NMP" Antonio Allegri, znanego jako Correggio. Rzadko odwiedzana przez Polaków Parma posiada niepowtarzalny urok i elegancję. Dostojne fasady kamienic w żółtym "parmeńskim" kolorze, pałace, teatry, restauracje, eleganckie bary oraz nieśpieszne tempo życia odróżniają je od innych. Po przerwie na kawę na Piazza Garibaldi kontynuowaliśmy naszą podróż przez Nizinę Padańską, wzdłuż linii Apeninów do Bolonii - stolicy regionu.

Bolonia - miasto najstarszego uniwersytetu w Europie, założonego w 1088 r., słynące z ciągnących się kilometrami podcieni, czerwonych fasad budynków i dachów, średniowiecznych wież mieszkalno-obronnych, prawdziwa kolebka słynnych dań, produktów i innowacyjnej kuchni włoskiej. Idąc arkadami Via dell'Indipendenza dotarliśmy pod Fontannę Neptuna i stanowiący serce miasta Piazza Maggiore. Południową flankę placu stanowi Bazylika św. Petroniusza - biskupa Bolonii w V w., patrona miasta. Z sąsiedniego Placu Galvani wchodzi się na dziedziniec Archigimnazjum - historycznej siedziby uniwersytetu. Na Mercato di Mezzo - miejskim targowisku można dostać najlepsze produkty spożywcze lub popróbować gotowych dań. Zwieńczeniem wizyty była Msza św. w Bazylice San Petronio. Ciekawostką w Bazylice są cztery krzyże, które wyznaczały granice chrześcijańskiego miasta w IV-V w. Po powrocie do autokaru czekała nas podróż do Toskanii, do Hotelu Marrani w miejsowości Ronta, położonej u stóp Apeninów Toskańskich.

26 września 2023 r., we wtorek, po śniadaniu, wyruszyliśmy w stronę Florencji. Z wygodnego parkingu przy autostradzie pojechaliśmy tramwajem prosto do centrum miasta. Pierwszym punktem programu była Msza św. w Kościele Santa Maria Novella. Tu zaczynała się nasza wędrówka po mieście Medyceuszy. Wąskie ulice wypełniały tłumy turystów, a między nimi przeciskały się samochody cierpliwych mieszkańców. Sylwetka Katedry Santa Maria del Fiore z daleka przyciągała wzrok bielą marmurów i wysoką na ponad 100 m kopułą. Majestatyczne Baptysterium, Campanilla i Katedra stanowią nierozłączne trio oraz rdzeń starego miasta. Ważnym punktem była wizyta w Kościele św. Krzyża, pełnym znakomitych dzieł rzeźbiarkich i malarskich, w którym pochowano wybitnych florentyńczyków, m.in.: Michała Anioła Buonarotti, Galileusza, Niccolo Machiavelli, Enrico Fermi. Widzieliśmy Palazzo Vecchio, brzeg rzeki Arno i Most Złotników. Z Piazza Republika wróciliśmy pieszo do tramwaju, a po 25 minutach  do autokaru. Na wieczór dojechaliśmy do San Mauro a Mare, a po zakupach w centrum handlowym Romagna, także do hotelu Napoleon. Zmęczeni długotrwałym maratonem i nadmiarem wrażeń mogliśmy odetchnąć.

27 września, w środę, po włoskim śniadaniu i porannej Mszy św. w Kościele św. Marii Goretti mogliśmy wypełnić czas według własnych upodobań. Sąsiedztwo torów, świst nadjeżdżających pociągów, nieco przerywał ten błogi nastrój... Plaża nad Adriatykiem opustoszała rano, wraz ze wzrostem temperatury i wysokości słońca na nieboskłonie, zaczęła się wypełniać spóźnionymi wczasowiczami. Po południu, zgodnie z tradycją, wyruszyliśmy nad morze na nabożeństwo Drogi Krzyżowe. Wzbudzając zaciekawienie przechodniów, nasza droga wiodła po plaży, pisane na piasku rzymskie cyfry wyznaczały stacje, a prosty trzcinowy krzyż wskazywał cel. Jakby w odpowiedzi na naszą modlitwę na niebie ukazały się smugi w kształcie krzyża. I tak w przyjemnym sąsiedztwie Morza Adriatyckiego upłynął kolejny dzień i był on piękny.

28 września, w czwartek, po Mszy św. polowej, pojechaliśmy do Rawenny. W starożytności ważny port wojskowy, miasto pod wpływami Bizancjum, obecnie na poły ośrodek przemysłow, port oraz stolica sztuki wczesnochrześcijańskiej i ośrodek mozaikarstwa. Ku zaskoczeniu większości, nasze oczy mogły podziwiać wiekowe zabytki i unikatowe mozaiki, które trafiły do kanonu ikonografii chrześcijańskiej: Bazylika Sant'Apollinare Nuovo z V-VI w., Mauzoleum Galli Placydii z V w., Bazylika św. Witalisa z V w., Baptysterium Ortodoksów. Wolny czas na lokalne przekąski i lampkę wina w pobliżu Piazza del Popolo zwieńczył naszą wizytę. Resztę dnia wypełniła podróż przez Nizinę Padańską w stronę Alp, na ostatni nocleg na tej pielgrzymce, w Hotelu Nevada w Tarvisio.

29 września 2023 r. - to dzień wypełniony długą podróżą powrotną przez Austrię i Czechy do Polski. Wróciliśmy do Puław i Lublina w godzinach wieczornych. I to już jest koniec opowieści. Reszę wspomnień już parę razy opowiedzieliśmy naszym bliskim i znajomym, a ta krótka relacja ma służyć podtrzymaniu ulotnej pamięci.

Wszystkim stałym i nowym uczestnikom pielgrzymki dziękujemy za obecność, dyscyplinę i wytworzoną przyjazną atmosferę; naszym duszpasterzom ks. Ryszardowi Winiarskiemu i ks. Mikołajowi Dudzińskiemu za opiekę i głoszone Słowo Boże. Gościom na stronie dziękujemy za uwagę i zachęcamy do udziału w następnych pielgrzymkach.

Serdecznie pozdrawiam!

A. Kawka,

Lublin, dnia 08 grudnia 2023 r.

Informacja o polityce przetwarzania danych osobowych

W celu dostarczania naszych usług wykorzystujemy pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookies, opcjach wypisu oraz Twoich preferencjach kliknij tutaj. Korzystanie z naszego serwisu internetowego traktowane jest jako zgoda na politykę przetwarzania danych osobowych.