Relacja z Pielgrzymki do Medziugorje 21-29.08.2023 r.

Pod koniec wakacji, w dniach 21-29 sierpnia 2023 r. odbyła się Pielgrzymka do Medziugorje z Parafii św. Maksymiliana Marii Kolbego w Zezulinie. Do grona Parafian z Ks. Proboszczem Emundem Borycą dołączyli także Goście z Lublina oraz z najbliższej okolicy. Pierwszego dnia (w poniedziałek) dotarliśmy przez Podkarpacie, Słowację na Węgry, do hotelu w Nagykanizsa, w ostatnim węgierskim miasteczku, 28 km przed granicą z Chorwacją.

We wtorek na naszym szlaku znalazł się chorwacki Ludbreg z Sanktuarium Eucharystycznym. W tutejszym kościele parafialnym, otoczonym wysokim murem i podcieniami, znajdują się relikwie Krwii Pańskiej, widzialny dowód przeistoczenia wina w krew; cudu, jaki wydarzył się w 1411 r., w trakcie sprawowania Mszy św. przez kapłana, przeżywającego trudności w wierze. Cud został zatwierdzony w 1513 r. przez papieża Leona X. W sąsiedztwie rzeczki Bednji, na błoniach, znajduje się Kościół Polowy Grobu Pańskiego, wzniesiony dopiero w 1993 r., jako wypełnienie obietnicy, złożonej podczas epidemii trądu w XVIII w. Ludbreg jest znany ponadto jako Środek Świata.

Po upalnym dniu i długiej podróży przez malowniczą Chorwację, pod wieczór dotarliśmy do Bośni i Hercegowiny, a tam w gościnnym pensjonacie w Medziugorje gospodarze podjęli nas pyszną kolacją i kieliszkiem mocnej rakiji.

Trzeciego dnia (w środę), rozpoczęliśmy zwiedzanie Medziugorje - rozsławionego na świecie centrum pielgrzymkowego, miejsca modlitwy i spowiedzi, znanego z objawień Maryi, trwających od 1981 r. - ich prawdziwość nie została jeszcze potwierdzona, ale znajduje się w sferze badań Kościoła Katolickiego. Odwiedziliśmy Ołtarz Polowy, przy którym wieczorami gromadzą się tysiące pielgrzymów na Mszy św., Różańcu i Adoracji Najświętszego Sakramentu. Byliśmy na Cmentarzu Kovacica, gdzie odwiedziliśmy grób Franciszkanów: o. Krizana Galica, proboszcza - zabitego przez komunistycznych partyzantów w czasie II wojny światowej oraz o. Slavko Barbarica - kapłana w czasach Jugosławii, opiekuna uchodźców, sierot i pielgrzymów. Z boku zadrzewionej alei widzieliśmy figurę z brązu Chrystusa Zmartwychwstałego, autorstwa Andrija Ajdica. Z prawego kolana figury sączy się bezbarwna ciecz, którą starannie wycierają pielgrzymi. Przed południem weszliśmy na Podbrdo - zwaną Górą Objawień. Odmawiając cichą modlitwę podziwialiśmy krajobraz. Po południu mieliśmy wolny czas na rekreację nad kąpieliskiem i wodospadami Kravica, gdzie rzeka Trebizat spadając z uskoku skalnego tworzy liczne kaskady wody.

Czwartego dnia (w czwartek) wczesnym rankiem udaliśmy się na wznoszącą się nad okolicą Górę Kriżevac. U stóp góry zaczyna się surowa, kamienista ścieżka prowadząca do kolejnych stacji Drogi Krzyżowej.  I to właśnie ona skupia pątników z całego świata. Korzystając z wczesnej pory, cienia drobnych krzewinek, w skupieniu i modlitwie, z niemałym wysiłkiem, dotarliśmy na szczyt. Na czubku góry stoi widoczny z daleka betonowy krzyż, wzniesiony w ramach obchodów Jubileuszu 1900 lat od śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa. Po powrocie na dół, w południe mieliśmy czas na odpoczynek. Wieczorem dołączyliśmy do nabożeństw przy Ołtarzu Polowym.

W piątek pojechaliśmy do Mostaru - niezwykłego miasta, położonego między górami, nad rzeką Neretwą. Pierwszym widokiem, jaki oglądają turyści docierający na pobliski parking autokarów, jest smukła wieża i Kościół Franciszkanów św. Piotra i Pawła. Pobyt w Mostarze rozpoczęła Msza św. Potem życzliwy franciszkanin pochwalił się niezwykle bogato dekorowanym wnętrzem kościoła, gdzie ściany i sufit świątyni pokrywają mozaiki o. Marka Rupnika. Mostar, ciągle noszący ślady i rany wojny 1992-1995, zachwycił nas typową bałkańską atmosferą handlu, architekturą, wyrobami rzemiosła, pyszna kawą i lodami. Zwiedziliśmy: meczet Koski Mehmed Paszy z XVII w., sąsiedni cmentarz, medresę, dom turecki i okoliczne sklepiki.

Po powrocie do Medziugorje, zrobieniu zakupów, znaleźliśmy czas na udział w wieczornych nabożeństwach, adorację Chrystusa Zmartwychwstałego, sakrament pokuty oraz wspólną modlitwę różańcową w drodze do hotelu. Specyficzna atmosfera modlitwy w Medziugorje, bałkański krajobraz i roślinność stanowiły piękne tło dla całości przeżyć.

W sobotę 26 sierpnia 2023 r., po porannej Mszy św. wyruszyliśmy trasą przez Capljinę, most na Neretvie, obrzeża miasta Stolac do Neum - jedynego kurortu na krótkim wybrzeżu Bośni i Hercegowiny. Tam, mając w zasięgu wzroku Most Peljeski - łączący Półwysep Peljesac z lądem stałym, zatrzymaliśmy się postój na kawę i drobne zakupy. Dalszy ciąg trasy prowadził wzdłuż chorwackiego wybrzeża i krystalicznych wód Zatoki Malostońskiej. Tego dnia celem był Dubrownik - "perła Adriatyku", miasta-muzeum, twierdza, kurort i ogromny port. W towarzystwie żartów i historycznych ciekawostek Pani Przewodnik zwiedziliśmy Stradun, od Fontanny Onofrio do Wieży Zegarowej, Katedrę WNMP i stary port. Na koniec był wolny czas na lody, pizzę lub nawet kąpiel w Adriatyku. Skąpani w promieniach dalmackiego słońca z przyjemnością wróciliśmy do spokojnego Medziugorje.

W niedzielę 27 sierpnia rozpoczęliśmy drogę powrotną. Wygodna autostrada zaprowadziła nas do Zadaru - miasta o rzymskich korzeniach i widocznych włosko-weneckich wpływach. Od strony lądu stare miasto otoczone wyniosłymi murami obronnymi, od strony morza otwiera się na okoliczne archipelagi wysp i granie nadmorskiego wiatru. Nabrzeże portu pasażerskiego, z cumującym żaglowcem, "morskie organy", "pozdrowienie słońca", dawne forum rzymskie, wąskie uliczki, kolorowe witryny sklepików, parki i stare studnie - to w skrócie Zadar widziany okiem turystów. Tradycyjnie na koniec została nam chwila na lody w cieniu Katedry św. Anastazji i dalsza droga na Węgry.

W poniedziałek rano, po noclegu na Węgrzech w Nagykanizsa, wyruszyliśmy do Polski. Po wielu przerwach, w tym postoju na obiad na Słowacji, wróciliśmy na wieczór do naszych domów. I to już koniec tej opowieści. Wszystkim Pielgrzymom, Księdzu Edmundowi Borycy serdecznie dziękujemy za udział, wesołą atmosferę, integrację i wspólnie spędzone chwile. Przewodnikom oraz Panom Kierowcom Jackowi i Stanisławowi dziękujemy za sympatię i bezpieczną jazdę. Gościom na naszej stronie dziękujemy za zainteresowanie i czas poświęcony na lekturę.

Medziugorje czeka na kolejnych Pielgrzymów, którzy przyjadą tu modlić się o Pokój na świecie. "Pokój, pokój, pokój! Tylko pokój. Pokój musi zapanować między człowiekiem i Bogiem, a także między ludźmi” (26.06.1981).

Z turystycznym pozdrowieniem,

A.K. Lublin, 29.11.2023 r.

Informacja o polityce przetwarzania danych osobowych

W celu dostarczania naszych usług wykorzystujemy pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookies, opcjach wypisu oraz Twoich preferencjach kliknij tutaj. Korzystanie z naszego serwisu internetowego traktowane jest jako zgoda na politykę przetwarzania danych osobowych.