Pielgrzymka do Meksyku i Guadalupe 15-25.11.2023 r. - relacja.

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, tymczasem w pamięci ciągle jeszcze świeże wspomnienia z Pielgrzymki do  Meksyku, jaką zrealizowaliśmy w dniach 15-25 listopada 2023 r. Początek był zdecydowanie mało fortunny i mocno stresujący. Tuż przed planowaną odprawą na lotnisku Okęcie zelektryzowała nas informacja o odwołanym locie do Amsterdamu. Choć pora była wczesna i ciągle istniał zapas czasowy, aby zdążyć na lot do Meksyku, brak było dla nas konstruktywnych alternatyw. Tymczasem nasze modlitwy zostały wysłuchane, po godzinie 08.00 rano pojawiła się iskierka nadziei, zostaliśmy odprawieni, otrzymaliśmy voucher na posiłek, a nasz wylot zaplanowano na godz. 11.00. Na pokładzie samolotu KLM, załoga przyjęła nas niezwykle ciepło, serwując śniadaniowe smakołyki i udzielając instrukcji bezpieczeństwa tylko dla nas. Byliśmy jedynymi pasażerami na pokładzie i zdążyliśmy na lot z Amsterdamu do Meksyku. Po wielogodzinnej podróży, kontroli paszportowej, odbiorze bagaży, wymianie walut - dotarliśmy do hotelu.

Czwartowy poranek w Meksyku 16 listopada 2023 r. rozpoczęliśmy w hotelowej jadalni na śniadaniu. Część zaspanych gości, którzy dopiero co przylecieli, z nieśmiałością kompletowała poranny posiłek, mając do wyboru owoce: papayę, ananasy, arbuzy, melony; jogurty, płatki, rodzynki, naleśniki lub pancakes'y, polewając je miodem lub syropem klonowym; jajecznicę, nachosy zapiekane z serem, smażoną fasolę, jakieś żeberka w sosie, pieczywo, kawę, herbatę i soki. Goście z innych grup, którzy przybyli tu wcześniej, znacznie odważniej walczyli o swój byt, pośpiesznie pałaszując śniadanie. Wszystkie grupy gromadziły się w holu hotelowym, niecierpliwie czekając na odjazd swojego autokaru.

W programie mieliśmy centrum miasta Meksyk: Katedrę Wniebowzięcia NMP, calle de Guatemala z historyczną ekspozycją i ruinami azteckiej świątyni Templo Mayor oraz Zocalo, czyli Plac Konstytucji. O godz. 10:00 była Msza św. w Kościele św. Bernarda, ufundowanym w 1636 r. Zaciszne wnętrze świątyni kryje m.in. figury popularnych świętych: św. Ekspedyta, św. Judy Tadeusza. Po Mszy św. była przerwa na kawę i ciasteczka "conchas" w XVIII w. Pałacu del Conde de Xala. Wnętrze kawiarnio-restauracji Sanborns na patio dawnego pałacu ma niezwykłą atmosferę. Po obejrzeniu Katedry, spacerując aleją Francisco Ignacio Madero, mijaliśmy zabytkowe kościoły i pałace: Palacio de Iturbide, Casa de los Azulejos, wieżowiec Torre Latinoamericana (182 m), Banco de Mexico, dziedziniec Narodowego Muzeum Sztuki, imponujący Gmach Poczty Głównej i Pałac Sztuk Pięknych. Stąd pojechaliśmy autokarem w rejon Parku Chapultepec i Narodowego Muzeum Antropologii, które koniecznie należy zwiedzić, chcąc zrozumieć kulturę Meksyku.

Gmach Narodowego Muzeum Antropologicznego w Meksyku, projektu Pedro Ramirez Vazques, Rafael Mijares i Jorge Campuzano, posiada jedne z największych i najważniejszych zbiorów sztuki prekolumbijskiej na świecie. Muzeum otwarto 17 września 1964 r. Przestrzenne wnętrze kryje ekspozycje podzielone wg kultur. Oglądaliśmy zbiory z rejonu Teotihuacan, kultury Olmeków, Tolteków, plemion Mexicas, z Oaxaca, Azteków oraz Majów z Jukatanu: słynne głowy olmeckie, piktograficzne pismo Majów, grobowiec Pakala, maski z jadeitu, Chac-Mool kamienne naczynia ofiarne, figury bogini Coatlicue, kalendarz Azteków. Po krótkiej podróży autokarem, w hotelu czekała na nas zasłużona kolacja.

W piątek 17 listopada 2023 r. byliśmy w Sanktuarium Matki Bożej w Guadalupe, położonym 8 km od centrum miasta Meksyk, w dzielnicy la Villa, u stóp wzgórza Tepeyac. Pierwsze kroki skierowaliśmy do Bazyliki, aby pokłonić się Matce Najświętszej. Rano nie było tłoku na platformach, na których zazwyczaj tłumy pielgrzymów przesuwają się pod obrazem Maryi. Po wstępnym zaznajomieniu z historią uczestniczyliśmy we Mszy św., którą koncelebrowali nasi czterej kapłani. Wspięliśmy się na wzgórze Tepeyac, na którym dziś stoi XVII w. kaplica "Capilla del Cerrito", wzniesiona w miejscu, w którym indianin Juan Diego spotkał Matkę Najświętszą (9.12.1531 r.) a potem zgodnie z poleceniem nazrywał róż (12.12.1531 r.), aby je zanieść i okazać biskupowi Juan de Zumarraga - jako dowód prawdziwości objawień i prośby Maryi, aby na równinie, u stóp wzgórza zbudować kościół.

Po południu zwiedziliśmy strefę archeologiczną w Teotihuacan. Widzieliśmy Piramidę Słońca, Piramidę Księżyca, Aleję Zmarłych, fresk z jaguarem, Pałac Quetzalpapalotl'a. Na koniec zmagań z historią zjedliśmy kolację w restauracji Tlaxco, w bezpośrednim sąsiedztwie Piramidy Księżyca. W menu znalazła się m.in. zupa z soczewicy, typowa zupa "pozole": do rosołu z gotowaną białą kukurydzą dodaje się wg gustu: surową posiekaną kapustę, cebulkę, natkę kolendry, sok z limonki oraz zestaw przypraw. Ciekawie smakowała także sałatka z opuncji oraz mięso z kurczaka w czekoladowym sosie "mole poblano". Tańce pary w tradycyjnych strojach indiańskich dopełniły atrakcji na ten dzień.

Plan na sobotę 18 listopada był prosty: rano Coyoacan, potem rejs w Xochimilco, a po południu przejazd do miasta Puebla. Coyoacan - jest dzielnicą  artystycznej bohemy i inteligencji. Obcokrajowców przyciąga bogate życie artystyczne, tereny zielone i liczne muzea, m.in. najbardziej znane Muzeum-Dom Fridy Calo. Młodzi Meksykanie studiują tu na Narodowym Uniwerystecie Meksyku (UNAM). Politycy i ludzie estrady wykupują tu kameralne wille. Coyoacan - niegdyś osada położona na lądzie stałym, na obrzeżach jeziora Texcoco, w 1521 r. stanowiła bazę wypadową dla Hiszpanów, pod wodzą Hernana Korteza na Tenochtitlan - położony na wyspie. Coyoacan w l. 1521-1523 był pierwszą stolicą Nowej Hiszpanii, gdzie wzniesiono pierwszą kaplicę "La Conchita" oraz Kościół p.w. św. Jana Chrzciciela. Kolejną atrakcją była wizyta w Xochimilco - dzielnicy pływających wysp. Dziś kanały ledwo mieszczą kolorowe "tijaneras", wypełnione turystami i muzyką mariachis. Po długich korkach, wieczorem dotarliśmy wreszcie do Puebli, do Hotelu San Pedro.

W niedzielę 19 listopada 2023 r. pospaliśmy nieco dłużej. Po śniadaniu, na hotelowym patio, poszliśmy do Kościoła św. Klary na Eucharystię. Specerkiem przez "Calle de los Dulces" - uliczką słodyczy oraz przez Rynek Parian dotarliśmy do naszego autokaru. Stąd czekała nas 15 km przejażdżka do Tonanzintla - indiańskiego Sanktuarium Maryjnego. Wymowne figury świętych, barokowe dekoracje i bukiety świeżych kwiatów wypełniające kościół zostaną w naszej pamięci na długo. Po powrocie do Puebli obejrzeliśmy Kościół św. Dominika z Kaplicą MB Różańcowej, Katedrę oraz wnętrza Biblioteca Palafoxiana. W niedzielne popołudnie mieliśmy wolny czas do własnej dyspozycji.

20 listopada 2023 r., w poniedziałek, mijając grupy młodzieży szykujące się do parady ulicami Puebli, z okazji Święta Narodowego rocznicy wybuchu Rewolucji Meksykańskiej, pojechaliśmy do Taxco de Alarcon, w stanie Guerrero. Po dwóch postojach dotarliśmy do Posada de la Mision, naszego hotelu. Po chwili dziewięć białych taksówkek zawiozło nas krętymi i wyboistymi uliczkami na punkt widokowy, przy figurze Chrystusa z Taxco. W mieście zwiedziliśmy historyczne zakątki oraz pracownię jubilerską z wyrobami ze srebra. Po południu była Msza św. w Kościele św. Trójcy. Potem zajrzeliśmy do Kościoła św. Pryski i św. Sebastiana. Kolację przygotowano dla nas w Restauracji del Convento. Dzień był pełen wrażeń, a na koniec czekał nas jeszcze kwaterunek w przykopalnianej hacjendzie. Bajkowe widoki z balkonów pokoi na oświetlone Taxco były na koniec niespodziewaną nagrodą.

Wtorek, 21 listopada 2023 r. był równie kolorowy. Rano meksykańskie śniadanie: owoce, ciasto, kawa, herbata, jajecznica, pieczywo i w drogę. Spacer do Kościoła św. Pryski, Msza św., przejazd autokarem do Jardines de Mexico. Ogrody Meksyku to kilka stref klimatycznych kraju pokazane w różnorodnej roślinności. Po południu pojechaliśmy do Parku Narodowego Jaskiń Cacahuamilpa. Po jaskiniach mogliśmy skosztować soku ze świeżych kokosów z tequilą lub bez. Wróciliśmy na wieczór do Taxco, na kolację w naszym hotelu.

W środę, 22 listopada 2023 r. pojechaliśmy w kierunku północnym, do miasta Tula - miasta Tolteków. Oprócz spaceru przez ogród botaniczny, zwiedziliśmy ruiny miasta z VII-XII w. n.e., to jest: boisko do gry w pelotę, ścianę węży, Spalony Pałac, Piramidę B z posągami atlantów. Na kolację i nocleg przyjął nas XIX w. Hotel Real Catedral, w samym centrum Tuli.

23 listopada 2023 r., po śniadaniu w hotelu, Mszy św. w Kościele św. Józefa w Tuli - wzniesionym w l. 1543-1554, razem z klasztorem franciszkanów, od 1961 r. za decyzją papieża Jana XXIII wyniesionym do rangi Katedry - pojechaliśmy jeszcze dalej na północ, w góry Sierra Madre Oriental, do gorących źródeł "Grutas de Tolantongo". Położone w głębokim kanionie źródła o temp. +38 stopni, spływają kaskadami do piętrowo położonych basenów przynosząc ulgę i relaks zmęczonym ciałom. Po obiedzie, wyruszyliśmy w drogę powrotną. Oglądając z okien autokaru ubogie meksykańskie bezdroża stanu Hidalgo, dotarliśmy na wieczór do miasta Meksyk, do znanego już Hotelu Exe Alameda Reforma.

24 listopada 2023 r. jednak się wydarzył. Ostatni dzień spędziliśmy u stóp Matki Bożej w Guadalupe. Sprzyjała nam wyjątkowo piękna pogoda. Chłodny poranek ogrzało mocne słońce. Ze wzgórza Tepeyac widać było pokryte śniegiem wulkany: uśpioną Ixtazihuatl i dymiący Popocatepetl. Rano dokończyliśmy zwiedzanie Sanktuarium; po modlitwie przed wizerunkiem Maryi w Bazylice, zajrzeliśmy do Starej Bazyliki, do Kościółka Indian, Kaplicy Źródełka u stóp wzgórza Tepeyac. Potem mieliśmy do dyspozycji wolny czas na indywidualną modlitwę w Bazylice, w Kaplicy Najświętszego Sakramentu, zakupy pamiątek i zdjęcia. O godz. 14:00 była Msza św. w Kościele Kapucynek. Potem był wolny czas na obiad i ostatnie sprawunki. O godz. 18:00 autokar zabrał nas na lotnisko, tam pożegnaliśmy przewodnika i kierowcę, o 21:55 samolot wystartował do Europy.

Serdecznie dziękujemy wszystkim drogim Pielgrzmom za udział w pielgrzymce oraz stworzenie rodzinnej atmosfery, czcigodnym Kapłanom: Ks. Grzegorzowi Pędzichowi, Ks. Grzegorzowi Chełstowskiemu, Ks. Michałowi Kowalczykowi i ks. Pawłowi Szabłowskiemu za posługę duszpasterską, homilie, wspólną modlitwę rożańcową, pomoc techniczną i poczucie humoru. Dziękujemy osobom z Podlasia, z Wilna, tym z Lubelszczyzny i z Ziemi Chełmskiej.

Na troski otaczającej nas rzeczywistości niech pokrzepieniem bedą słowa skierowane do Juana Diego przez Maryję z Guadalupe:

"Słuchaj, synu mój, tego, co ci teraz powiem.
Nie pozwól, by cokolwiek cię martwiło lub niepokoiło;
nie obawiaj się choroby, żadnych przykrych zdarzeń czy bólu.

Czyż nie jestem tu Ja, twoja Matka?
Czyż nie znajdujesz się w moim cieniu i nie jesteś pod moją ochroną?
Czyż nie jestem twoim życiem i zdrowiem?
Czyż nie jesteś w moich objęciach i w moich modlitwach?
Czego jeszcze ci potrzeba?"

Bóg zapłać. Do zobaczenia na kolejnej pielgrzymce! Wesołych Świąt Bożego Narodzenia!

Anna Kawka, Lublin, 20.12.2023 r.

Informacja o polityce przetwarzania danych osobowych

W celu dostarczania naszych usług wykorzystujemy pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookies, opcjach wypisu oraz Twoich preferencjach kliknij tutaj. Korzystanie z naszego serwisu internetowego traktowane jest jako zgoda na politykę przetwarzania danych osobowych.